
Bent u niet tevreden?
Klachten
Als tandartspraktijk streven wij naar de beste tandheelkundige zorg en naar een goed geïnformeerde, tevreden, patiënt.
Toch kan het voorkomen dat u vindt dat wij u onjuist, of onzorgvuldig, geïnformeerd of behandeld hebben.
Als dat zo is, dan vragen wij u dit eerst persoonlijk met ons te bespreken. Voor ons is het namelijk belangrijk te weten, dat u een probleem heeft of niet helemaal tevreden bent. Wij willen u graag uitleggen waarom we iets op een bepaalde manier hebben gedaan en meestal lost dit onduidelijkheden op. Ook staan we open voor verbeteringen, dus feedback is zeker welkom!

Tandheelkunde is een medisch beroep. Net zoals andere zorgverleners hebben tandartsen een wettelijke inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. De mens is immers geen machine die je met wat sleutelwerk weer repareert. Elk mens kan anders reageren op een behandeling. Daarnaast is het mondmilieu een harde omgeving. Bacteriën, zuren, nootjes, etc. tasten de omgeving aan. Maar ook te hard poetsen en kauwen, het gebit slijt nu eenmaal.
Ondanks uiterste zorgvuldigheid kan de uitkomst van een behandeling nooit met volledige zekerheid worden voorspeld. Voor zover mogelijk zullen wij u vooraf van de risico’s op de hoogte stellen. Wij moeten hierbij zorgen dat u bijvoorbeeld niet onnodig pijn lijdt en dat de verrichtingen zo precies en nauwkeurig mogelijk uitgevoerd worden. Indien onverhoopt het resultaat afwijkt van de verwachting bekijken we toch graag of we het op een schappelijke, coulante manier kunnen oplossen.
Elke gelegde vulling, kroon, implantaat, etc. wordt bij ons op het unieke elementnummer vastgelegd. Zelfs per vlak (zeg maar noorden, zuiden etc vd tand/kies). In één tand of kies komen vaker meerdere vullingen voor.

Klachtencommissie
Mocht u onverhoopt niet tevreden zijn over een uitgevoerde behandeling, dan kunt u erop rekenen dat wij ons uiterste best doen om het probleem op te lossen. Het beste is om het probleem direct met uw behandelaar of tandarts te bespreken. In de meeste gevallen zal een gesprek tussen u en uw tandarts genoeg zijn. Als een klacht gegrond is, voeren we kosteloos een nieuwe behandeling uit. Als dit niet (meer) mogelijk is, worden de oorspronkelijke kosten gecrediteerd op het nieuwe behandelplan. Als u behoefte heeft aan een derde, neutrale partij, dan kunt u gebruik maken van de klachtenregeling van Mondzorgpartners, de beroepsvereniging waar onze praktijk bij aangesloten is. Een onafhankelijke klachtenfunctionaris zal dan kosteloos tussen u en uw tandarts bemiddelen. Met als doel een oplossing te vinden.
U kunt ons bereiken op 030-2684882 of mailen via klachten@winstar.nl
Garantie / Coulance
Er bestaat geen officiële, gereguleerde resultaatverplichting voor tandartsen. Hierdoor is er ook geen sprake van garantie op de geleverde zorg. Dat komt omdat elk gebit anders is en het resultaat daardoor ook per persoon kan verschillen. Tandartsen hebben een zogenaamde inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Dit betekent dat wij als mondzorgverleners verplicht zijn om de behandeling zo goed mogelijk uit te voeren. Wij moeten ervoor zorgen dat u bijvoorbeeld niet onnodig pijn lijdt en dat de behandeling zo goed mogelijk uitgevoerd wordt.
Garantievoorwaarden
Als een behandeling niet het gewenste resultaat heeft kunnen wij u in bepaalde situaties wel tegemoet komen middels een (gedeeltelijk) kosteloze herstelbehandeling. Voorwaarden voor het gebruik van de garantieregeling zijn dat u minimaal ééns per jaar het gebit hebt laten controleren en verzorgen door onze behandelaren. Het gebit dient thuis goed verzorgd te zijn en door derden mogen geen wijzigingen in het betreffende deel van het gebit zijn aangebracht.
Bent u van mening dat u recht heeft op coulance/garantie of bent u niet tevreden over een behandeling, neemt u dan zo snel mogelijk contact met ons op!
- Vulling: coulance 100% gedurende 1/2 jaar (m.u.v. verdoving). Bij mensen die zeer sterk knarsen wordt 1x gratis overlegd, daarna is het eigen risico. Voor tanden en kiezen die eigenlijk een kroon nodig hadden en waarbij is gevuld (i.v.m. financiën) geldt geen coulanceregeling.
- Wortelkanaalbehandeling (end0): geen coulance. Een tandarts boort niet te diep! Het gaatje zat te diep. De laatste boor boort namelijk niet actief, maar passief. Bacteriën maken de kies zacht van binnen en het schoepenradboortje volgt het zachte materiaal. Daarom zijn controle foto’s belangrijk; we willen liever vullen vóórdat er problemen ontstaan. Mocht dus een wortelkanaalbehandeling volgen op een vulling dan is er geen sprake van coulance. In het geval van een reeds gelegde wortelkanaalbehandeling geldt hetzelfde: geen coulance.
- Instrumentbreuk bij een endo: Tijdens de wortelkanaalbehandeling bestaat een heel klein risico op instrumentbreuk. Dan is soms een doorverwijzing naar de endodontoloog noodzakelijk. Ook hierbij geldt geen coulanceregeling.
- Last na trekken van een tand of kies: het vastgestelde tarief voorziet niet in een coulance consult.
- Kronen / bruggen: volledige coulance honorarium gedurende 1/2 jaar. Daarna 66% het tweede jaar, 33% het derde jaar en 0% vanaf het vierde jaar. Techniekkosten zijn hiervan uitgesloten. Indien er sprake is van een ondeugdelijke materiaal zal het tandtechnisch laboratorium over het algemeen een vergelijkbare regeling hanteren en een nieuwe (gereduceerd tarief) kroon vervaardigen.
- Prothese: gedurende vier maanden na het plaatsen van een definitieve prothese gratis nazorg consulten.
- Noodprothese: gedurende een week na het plaatsen gratis nazorg consulten.
- Breuk van de prothese: wordt beoordeeld door de tandtechnieker. Het betreft in 90% van de gevallen geen materiaalfout, maar breuk door vallen (wasbak!) en te hard bijten.
Neem contact met ons op
[supsystic-form id=12]
De Tandartsen
De tandartsen van Mondzorgpraktijk Orion zijn BIG-geregistreerd voor het uitvoeren van tandheelkundige behandelingen.
Onze zorgverleners zijn aangesloten bij het Kwaliteitsregister Tandartsen en het Register Preventieassistenten

Mondzorg Orion
Mondzorgpraktijk Orion in Utrecht Overvecht is een kleinschalige tandartspraktijk waar de patiënt centraal staat! Wij hechten grote waarde aan uitstekende service en specialistische kennis met veel persoonlijke aandacht voor uw probleem.
Contact
Gambiadreef 58, 3564 ES Utrecht
Email: praktijk@mondzorgorion.nl
Tel: 030 268 4882
Volg ons op: Facebook
De behandeldagen zijn maandag t/m vrijdag van 09:00 – 17:00 uur.
Telefonisch zijn wij bereikbaar tussen 09:00 tot 12:00 uur en 12:30 tot 16:30 uur.
Voor spoedgevallen buiten openingstijden belt u 0900 821 22 30
KvK-nummer 85026735